Do tej pory na Internetowe Konto Pacjenta mogliśmy logować się na kilka sposobów m.in. korzystając z aplikacji mojeIKP, czy poprzez bankowość elektroniczną lub za pomocą konta ZIP. Od lipca jedna z tych opcji przestanie być dostępna.
Internetowe Konto Pacjenta - co się zmieni?
Do tej pory było kilka form logowania do IKP, które dawały nam wgląd do skierowań, recept, historii wizyt itp. Tak też będzie po zmianach, ale od 1 lipca 2024 pacjenci nie będą mogli już korzystać z konta ZIP.
Choć nie każdy pamięta tę formę, to od kilku lat istnieje coś takiego jak Zintegrowany Informator Pacjenta (ZIP). To właśnie tam logując się za pomocą profilu zaufanego, pacjent mógł zajrzeć do zgromadzonych danych na temat swojego zdrowia.
Już 1 maja 2021 roku konta ZIP przestały być aktywne, ale za ich pomocą wciąż można było logować się do IKP. Od 1 lipca br nie będzie już takiej możliwości.
Przypominamy, że Internetowe Konto Pacjenta posiada każdy, kto ma PESEL. A zatem nic nie trzeba zakładać, wystarczy się zalogować.
Jak zalogować się na IKP?
Choć logowanie do IKP za pomocą ZIP będzie dostępne tylko do końca czerwca, to pacjenci mają kilka innych dróg, które pozwolą dostać się do zgromadzonych danych na ich temat. Otóż nadal mamy cztery opcje logowania takie jak:
- przez profil zaufany (można go założyć w urzędzie, przez stronę internetową lub za pośrednictwem bankowości elektronicznej),
- za pomocą bankowości elektronicznej (np. przez Pekao SA, BOŚ, BNP Paribas, VeloBank, Crédit Agricole, mBank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, Santander Bank, Alior Bank etc.),
- korzystając z aplikacji mObywatel,
- poprzez e-dowód.
Internetowe Konto Pacjenta daje nam wgląd do zdarzeń medycznych, także tych, które odbyły się w prywatnych gabinetach, ale również pozwala na określone działania z naszej strony. Poniżej podajemy kilka przykładów, a pełna lista znajduje się na stronie pacjent.gov.pl:
- odebrać e-recepty,
- odebrać e-skierowania na badania, do specjalisty lub sanatorium,
- zamówić e-receptę na leki, które stale bierzesz, o ile placówka obsługuję tę funkcję,
- upoważnić kogoś do wglądu w Twoje Internetowe Konto Pacjenta,
- złożyć wniosek o wydanie EKUZ, (Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego) ,
- zmienić lekarza, pielęgniarkę lub położną podstawowej opieki zdrowotnej,
- sprawdzić swoje e-zwolnienie,
- upoważnić małżonka lub partnera, który nie zgłasza dziecka do ZUS, do wglądu w dokumentację dziecka,
- dać wgląd w Twoją dokumentację medyczną lekarzowi lub placówce.