Masz prawo do leczenia a eWUŚ wyświetla cię na czerwono? NFZ radzi

2024-07-17 14:43

eWUŚ, a właściwie elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców, jest systemem, który umożliwia natychmiastową otrzymanie potwierdzenia prawa pacjenta do świadczeń NFZ. Co się jednak stanie, kiedy pomimo uprawnień eWUŚ nas wyświetla "na czerwono"? NFZ odpowiada.

Masz prawo do leczenia a eWUŚ wyświetla cię na czerwono? NFZ radzi

i

Autor: fot. Getty Images Masz prawo do leczenia a eWUŚ wyświetla cię na czerwono? NFZ radzi

eWUŚ, czyli elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców powstała w celu ułatwienia życia pacjentom. Jest udostępniana wszystkim placówkom i lekarzom, którzy mają umową na nasze dane dotyczące ubezpieczenia zdrowotnego, od 1 stycznia 2013 roku. 

eWUŚ - co trzeba wiedzieć? Dowód osobisty lub legitymacja wystarczą

Może to być niezwykle pomocne w codziennym życiu, kiedy dzwonimy do przychodni, by umówić się do lekarza specjalisty lub w czasie wakacji czy najróżniejszych wyjazdów. Dzięki temu nie mamy konieczności zabierania ze sobą żadnych książeczek ubezpieczeniowych, druków RMUA, legitymacji czy zaświadczeń z pracy - wystarczy wyłącznie dowód osobisty lub legitymacja szkolna dla dzieci do 18. roku życia.

Podczas wizyty do systemu eWUŚ wprowadza się numer PESEL. Kilka sekund później pojawia się jedno z dwóch okienek:

  1. Zielone: NFZ potwierdza prawo do świadczeń
  2. Czerwone: NFZ nie potwierdza prawa do świadczeń

I tu pojawia się zagwozdka, co zrobić kiedy pojawi się czerwone okienko, a my wiemy, że mamy prawo do świadczeń NFZ? Przede wszystkim nie powinniśmy panikować. Całą sytuację da się rozwiązać. Narodowy Fundusz Zdrowia wyjaśnia, jak najlepiej byłoby podejść do tej sprawy.

Samobadanie piersi. Akcja NFZ w Kielcach

Wyświetlasz się na czerwono w eWUŚ? Nie ma potrzeby panikować

Narodowy Fundusz Zdrowia wyjaśnił, co powinniśmy zrobić, kiedy eWUŚ nie potwierdza naszego prawa do świadczenia. Przede wszystkim nie powinniśmy panikować, nie oznacza to bowiem, że nie będziemy mogli skorzystać z zaplanowanej wizyty, badania czy leczenia. 

Jeśli eWUŚ nie potwierdził naszego ubezpieczenia, na sam początek powinniśmy sprawdzić, czy nie należymy do grupy osób, którym takie świadczenia przysługują, niezależnie od statusu. Należą do niej:

  • członkowie rodzin osób, które pobierają zasiłek chorobowy lub wypadkowy po zakończeniu ubezpieczenia
  • członkowie rodzin osób, które ubiegają się o przyznanie emerytury lub renty
  • kobiety w okresie ciąży, porodu lub połogu, które mają obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania na terytorium Polski, a nie są objęte ubezpieczeniem zdrowotnym
  • osoby, które po wygaśnięciu obowiązku ubezpieczenia mają nadal prawo do świadczeń opieki zdrowotnej - w związku z ukończeniem szkoły ponadpodstawowej, studiów lub szkoły doktoranckiej.

Jeśli jednak wiemy, że mamy prawo do świadczeń, a system tego nie potwierdza możemy również potwierdzić je jednym z tych dokumentów: zaświadczenie z zakładu pracy, legitymację emeryta lub rencisty ze wpisanym kodem oddziału wojewódzkiego NFZ, aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego.

Jeśli nie posiadamy ich przy sobie możemy złożyć pisemne oświadczenie o przysługującym nam prawie do świadczeń opieki zdrowotnej. Możemy je złożyć jeśli jesteśmy pewni posiadania aktywnego ubezpieczenia. Jeśli miniemy się z prawdę, Fundusz obciąży nas kosztami leczenia.

Sonda
Masz problemy z umówieniem się do lekarza na NFZ?