Czy zawsze można zwrócić kupione leki? To dozwolone tylko w 3 przypadkach

2024-05-10 14:54

Przyzwyczailiśmy się do tego, że zakupiony towar zawsze można zwrócić w ciągu 14 lub 30 dni od daty zakupu. Jednak w przypadku leków ta zasada nie obowiązuje, ponieważ sprzedaż tego rodzaju produktów reguluje ustawa Prawo Farmaceutyczne. Niemniej są jednak 3 wyjątkowe sytuacje, kiedy możemy ostatecznie zwrócić kupiony lek.

Czy zawsze można zwrócić kupione leki? To dozwolone tylko 3 przypadkach

i

Autor: Fot. Getty Images

Bywa tak, że kupimy jakiś lek, ale ostatecznie uznajemy, że rezygnujemy z jego przyjmowania i chcąc odzyskać pieniądze, udajemy się do apteki z prośbą o zwrot wydanej kwoty. Otóż zgodnie z przepisami taka praktyka nie jest możliwa, ponieważ w obowiązującym prawie widnieje zapis, że zarówno produkty lecznicze, wyroby medyczne jak i środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego nie podlegają zwrotowi ani reklamacji. GIF wskazuje jednak na trzy wyjątki od tej reguły.

Poradnik Zdrowie: czym popijać leki

Zwrot leków do apteki. Są tylko 3 opcje

Skoro wiemy już, że nie da się tak po prostu oddać kupionego leku, warto przeanalizować wspomniane wyjątki. Jak wskazuje Główny Inspektorat Farmaceutyczny, zgodnie z obowiązującymi przepisami klient ma prawo ubiegać się o przyjęcie zwrotu towaru w aptece wyłącznie w trzech sytuacjach. A mianowicie w następujących przypadkach:

A zatem jeśli mieliśmy nadzieję, że zwrot kupionych wcześniej leków dostarczy nam zastrzyku gotówki, to nic z tego. GIF zaznacza, że ta sama zasada dotyczy leków kupionych przez internet.

- Podobnie jest w przypadku sprzedaży wysyłkowej. Produkty lecznicze wydawane z apteki ogólnodostępnej lub punktu aptecznego w ramach wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych nie podlegają zwrotowi. Istnieje jednak możliwość zwrotu produktu leczniczego aptece ogólnodostępnej lub punktowi aptecznemu z powodu wady jakościowej, niewłaściwego wydania lub jego sfałszowania - informuje Główny Inspektorat Farmaceutyczny.

Wady jakościowe leku - jak rozumieć ten zapis?

“Dziennik Gazeta Prawna” wyjaśnia jak pacjent, który ubiega się o możliwość dokonania zwrotu leków, ma rozumieć zapis dotyczący wspomnianej wady jakościowej. Otóż chodzi między innymi o kilka potencjalnych przyczyn, które ostatecznie mogą wpływać na jakość leków. 

Wymienia się takie sytuacje jak:

  • zanieczyszczenia leku,
  • błędne dawki składników aktywnych,
  • błędy na etykietach,
  • błędy w pakowaniu produktu.

To jednak nie wszystko. Wady jakościowe leku odnoszą się również do niewłaściwych warunków przechowywania. A zatem lek ostatecznie może mieć niewłaściwą konsystencję, a jego parametry wyjściowe mogą być mocno zaburzone. To sprawia, że taki preparat nie tylko może nie przynieść rezultatów w leczeniu, ale również stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia pacjenta.

Dlatego jeżeli zakupiony lek wzbudza nasze wątpliwości, tabletki kleją się do opakowania, blister jest uszkodzony, syrop niedomknięty, zawiesina niejednorodna, jest błędne oznaczenie na opakowaniu, czy dawka jest niewłaściwa, koniecznie skonsultujmy się z farmaceutą i zgłośmy ten fakt, zanim zdecydujemy o przyjęciu leku. Warto także śledzić komunikaty Głównego Inspektora Farmaceutycznego, który informuje o wykryciu nieprawidłowości.