Sprzedawca będzie musiał sprawdzić wiek osoby chcącej kupić alkohol, jeśli ma wątpliwości, czy ukończyła ona 18 lat – zakłada projekt Ministerstwa Zdrowia. Ponadto zakazane ma być promowanie piwa, w tym w formie bonusów, i sprzedaż alkoholu w postaci innej niż płynna.
Resort zdrowia przekazał do konsultacji publicznych projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało zmiany w przepisach po tym, gdy 2024 r. do sprzedaży trafił alkohol w tubkach przypominających opakowania musów owocowych dla dzieci. Resort zdrowia podkreślał wówczas, że przepisy nie pozwalały na interwencję, która zapobiegłaby wprowadzeniu ich do sprzedaży, gdyż opakowania spełniały wymogi określone w ustawie.
MZ chce zakazać promocji na piwo
Zgodnie z projektem resortu zdrowia opakowania do 300 ml, w których sprzedawany jest alkohol, będą mogły być wykonane wyłącznie ze szkła lub metalu. Co do zasady zabronione będzie wprowadzanie do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna. Oznacza to, że zakazana będzie jego sprzedaż w postaci np. proszku, kryształu, żelu czy pasty.
Zgodnie z projektem resortu zdrowia wygląd opakowania nie będzie mógł budzić wątpliwości ani wprowadzać w błąd co do tego, że jest w nim alkohol. Wygląd opakowania ma umożliwiać odróżnienie napoju alkoholowego od innych produktów, zwłaszcza przeznaczonych dla dzieci.
Wygląd opakowania nie będzie mógł zachęcać do spożywania alkoholu przez osoby niepełnoletnie, łączyć jego spożywania ze sprawnością fizyczną, wywoływać skojarzeń napoju alkoholowego m.in. z atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, nauką lub pracą, sukcesem zawodowym lub życiowym.
Projekt zakłada, że sprzedawcy będą mieli obowiązek zażądania dokumentu potwierdzającego wiek, jeśli mają wątpliwości co do ukończenia przez osobę, która chce kupić alkohol, 18 lat.
Resort zdrowia chce także zakazać promocji piwa. Projekt zakłada, że zakazane będą m.in. upusty, rabaty, pakiety i programy lojalnościowe stosowane w sprzedaży piwa.
Obecnie zakazana jest reklama i promocja napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa.
Nawet 500 tys. złotych kary
Definicja promocji napojów alkoholowych będzie uzupełniona o: sprzedaż napojów alkoholowych z zastosowaniem upustów, rabatów, bonifikat, pakietów i programów lojalnościowych, darowizn, nagród, wycieczek, gier losowych, zakładów wzajemnych, wszelkich form użyczeń, transakcji wiązanych, wszelkiego rodzaju talonów i bonów oraz udzielania innych niewymienionych z nazwy korzyści majątkowych lub osobistych dla nabywcy napojów alkoholowych.
Projekt zakłada podniesienie kar za nielegalną reklamę i promocje napojów alkoholowych. Po zmianach minimalna wysokość grzywny wyniesie 20 tys. zł, a maksymalna – 750 tys. zł. Ponadto możliwa będzie kara ograniczenia wolności. Obecne sankcje to grzywna od 10 tys. do 500 tys. zł.
Konsultacje publiczne projektu potrwają 30 dni. Przepisy miałyby wejść w życie 1 stycznia 2026 r.
W październiku 2024 r. Ministerstwo Zdrowia zapowiadało wprowadzenie zakazu sprzedaży detalicznej alkoholu przez internet oraz zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych w godzinach od 22.00 do 6.00. Rozwiązania te nie znalazły się w przekazanym do konsultacji publicznych projekcie.
We wrześniu 2024 r. media alarmowały, że w sklepach jest dostępny alkohol w opakowaniach przypominających musy owocowe dla dzieci. Kontrole w kraju przeprowadziła Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Producent tzw. saszetek z napojami alkoholowymi poinformował na początku października, że wycofuje całą partię produktów z rynku i natychmiast wstrzymuje ich produkcję.
