Pacjentom czasem trudno ocenić kiedy można mówić o nieuzasadnionym wezwaniu pogotowia. Dlatego nie mając wiedzy medycznej, w trosce o dobro swoje lub bliskich ostateczne dzwonią po pomoc. To zrozumiałe i zdecydowanie nie zniechęcamy do podejmowania działań. Przypominamy również, że za nie udzielenie pomocy grozi nam odpowiedzialność karna. A zatem kiedy możemy dostać nawet 1500 zł kary?
Bezzasadne wezwanie pogotowia. Kiedy grozi nam kara?
Ocena stanu zdrowia nie należy do nas, ale do specjalisty. Oczywiście jesteśmy w stanie stwierdzić, czy czujemy się dobrze, średnio czy fatalnie. Niemniej bywa tak, że kiedy pojawiają się nagle jakieś objawy, lub nasilają wcześniej występujące dolegliwości, to nie do końca wiemy, co robić. Wówczas zdarza się, że ostatecznie wzywamy pogotowie. To zrozumiałe, bo w końcu czasem ból w górnej części brzucha może wiązać się z zawałem itd.
Niemniej warto pochylić się również nad sytuacjami kiedy z błahych powodów oczekujemy przyjazdu karetki. I tu pojawia się kwestia bezzasadności. Mecenas Anna Zbierska w rozmowie z serwisem Polskiej Agencji Prasowej wyjaśniła, że o nieuzasadnionym wezwaniu pogotowia mówimy wówczas kiedy nie dotyczy ono nagłego zagrożenia dla zdrowia czy bezpośredniego zagrożenia życia pacjenta.
- To słowo “nagłe” ma tu kluczowe znaczenie. Zdarza się bowiem, że pacjenci dzwonią w sprawach związanych z planowymi zabiegami, chorobami przewlekłymi, pomimo że ich stan zdrowia się nie zmienił - wskazuje prawniczka.
Specjalistka wskazuje jednak, że kary wskazane w przepisach nie dotyczą błędnej oceny sytuacji, a celowego działania. Natomiast zasadność wysłania zespołu ratownictwa medycznego w pierwszej kolejności ocenia dyspozytor odbierający telefon. Poznając okoliczności, objawy itd. ma prawo nie wysyłać karetki do pacjenta, jeśli uzna, że nie ma takiej potrzeby.
Jeśli jednak pogotowie pojawi się we wskazanym miejscu i w ocenie ratowników sytuacja nie wymagała nagłej interwencji, mowa choćby o drobnym skaleczeniu, które podczas rozmowy z dyspozytorem zostało opisane jako poważny stan, to służby mają prawo uznać wezwanie za niezasadne i wówczas nakładana jest kara.
Za co 1500 złotych kary? Nie blokuj linii
Nieuzasadnione wezwanie pogotowia to jedno i czasem trudno stwierdzić, czy faktycznie do tego doszło, bo nawet z pozoru błahe objawy mogą wskazywać na poważne schorzenie. Dlatego w sytuacjach wątpliwych takie kwestie rozwiązuje się czasem na drodze sądowej.
Niemniej bez wątpienia na karę 1500 złotych zasługują osoby oskarżone za popełnienie wykroczenia wskazanego w art. 66 KW. Przepis ten zakłada, że jeżeli ktoś celowo podał błędną informację lub w inny sposób wprowadził w błąd instytucję użyteczności publicznej organ ochrony bezpieczeństwa, porządku publicznego, lub zdrowia (pogotowie, policja, straż pożarna etc.) podlega karze aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny do 1500 zł.
Punkcie drugim wskazano, że ten sam rodzaj sankcji obejmuje blokowanie telefonicznego numeru alarmowego, ponieważ takie działanie utrudnia prawidłowe funkcjonowanie centrum powiadamiania ratunkowego.
Jednym słowem, wszelkie opowieści o swoich rozterkach, sąsiadach, problemach osobistych, żarty itd. mogą zostać ukarane. Infolinia służy do ratowania zdrowia i życia, a nie do pogaduszek.
W paragrafie drugim zaznaczono także, że jeżeli zachowanie osoby, która dopuściła się wykroczenia, spowodowało niepotrzebną czynność (np. przyjazd karetki), to do kary podstawowej można doliczyć kolejne 1000 złotych.
Gdzie dzwonić w kryzysie psychicznym?
Zaznaczamy jednak, że jeżeli mamy problemy ze zdrowiem psychicznym, czujemy się źle i nie wiemy, gdzie szukać pomocy, to oczywiście można w tej sprawie zadzwonić na nr 112. Wówczas należy poinformować dyspozytora o swoim problemie, a on posiadając niezbędną wiedzę, udzieli nam pomocy.
W kryzysie psychicznym polecamy także korzystać z poniższych infolinii:
- Całodobowa Linia Wsparcia 800 70 2222
- Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży - czynny codziennie od 12:00 do 22:00: 116 111
- Telefon Zaufania Fundacji Twarze Depresji - czynny we wtorki i środy w godzinach od 8:00 do 11:00: 22 290 44 42
- Telefon zaufania dla osób starszych – czynny w poniedziałek, środę i czwartek w godzinach 17.00 – 20.00: 22 635 09 54
- Bezpłatny Kryzysowy Telefon zaufania dla dorosłych w kryzysie emocjonalnym, czynny w godzinach 14.00 – 22.00 przez 7 dni w tygodniu: 116 123