Kiedy skarga do NFZ ma sens? Oto sytuacje, w których Fundusz interweniuje

2024-10-09 12:57

NFZ nie pomoże, jeśli lekarz nie chce przepisać potrzebnego ci leku, masz zastrzeżenia do jego diagnozy czy sposobu leczenia. Nie mieści się to w kompetencjach Narodowego Funduszu Zdrowia. Nie oznacza to jednak, że w żadnej sytuacji nie możesz tam szukać pomocy. Sprawdź, kiedy skarga do Funduszu jest celowa.

Kiedy skarga do NFZ ma sens? Oto sytuacje, w których Fundusz interweniuje

i

Autor: GettyImages

W zasadzie, jak się uprzesz, możesz skarżyć się na wszystko i do każdego. Jeśli jednak zależy ci na tym, żeby trafić do właściwego adresata, który ma obowiązek skargę w ogóle rozpatrywać i może faktycznie zareagować w przypadku ewentualnych naruszeń twoich praw, warto sprawdzić, co za co NFZ odpowiada i na co reaguje.

Zakres kompetencji i odpowiedzialności reguluje prawo. Korzystaj z niego rozsądnie.

Samobadanie piersi. Akcja NFZ w Kielcach

Czego może dotyczyć skarga do NFZ

Placówki medyczne, które mają zawartą umowę z NFZ, są zobowiązane do świadczenia usług na określonym poziomie. Mają być dostępne dla pacjentów, przyjmować ich w odpowiednich warunkach, zapewniać to, do czego obligują ich przepisy.

Jeśli nie możesz dodzwonić się do przychodni, oferowany termin wizyty znacząco odbiega od tego, który znajdujesz w informatorze NFZ, nie masz możliwości usiąść w poczekalni, bo tej nie zorganizowano czy stwierdzasz, że w toaletach nikt nie sprząta, a personel jest nieuprzejmy i nie przestrzega terminów proceduralnych zgodnie z przepisami, na pewno możesz poskarżyć się do NFZ.

Zapewne znajdziesz też inne instytucje, które powinny zareagować, choćby Rzecznika Praw Pacjenta, ale z pewnością nie zaszkodzi powiadomić Fundusz, że usługi nie są realizowane na przyzwoitym poziomie.

Skargę możesz też złożyć, gdy w samym Funduszu twoje sprawy załatwiane są zbyt opieszale lub pracownicy Funduszu nie wykonują swoich zadań w sposób należyty.

Skarga dotycząca leczenia - w tym ci NFZ nie pomoże

Fundusz przypomina, że pracownicy NFZ nie są upoważnieni do oceny decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy w procesie leczenia.

Zastrzeżenia pacjentów dotyczące sposobu leczenia należy kierować w pierwszej kolejności do:

  • osób zarządzających daną placówką,
  • rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej
  • Rzecznika Praw Pacjenta.

Co powinna zawierać skarga do NFZ

Jeśli twoja skarga ma być rozpatrzona, musi zawierać konkretne informacje.

Wymagane są:

  • dane skarżącego (imię, nazwisko, adres),
  • dane świadczeniodawcy, którego skarga dotyczy,
  • precyzyjny opis zdarzenia.

W przypadku składania skargi w imieniu osoby trzeciej konieczne jest dołączenie pisemnego upoważnienia.

Gdzie i jak złożyć skargę?

Skargi i wnioski można składać do oddziału wojewódzkiego NFZ lub do Centrali NFZ:

Można to zrobić na kilka sposobów:

  • bezpośrednio w siedzibie oddziału lub jego delegaturze,
  • wysłać pocztą na adres oddziału wojewódzkiego lub właściwej dla siedziby świadczeniodawcy delegatury,
  • wysłać faksem,
  • za pośrednictwem platformy ePUAP,
  • przesłać skargę na adres e-mail.

Pamiętaj, żeby w mailu zawrzeć dane osobowe i podać swój adres, jeśli nie masz podpisu elektronicznego. Jeśli tego zabraknie, wniosek nie będzie rozpatrzony.

Jaka jest skuteczność takich skarg? Cóż, to temat na inną opowieść.