W zasadzie, jak się uprzesz, możesz skarżyć się na wszystko i do każdego. Jeśli jednak zależy ci na tym, żeby trafić do właściwego adresata, który ma obowiązek skargę w ogóle rozpatrywać i może faktycznie zareagować w przypadku ewentualnych naruszeń twoich praw, warto sprawdzić, co za co NFZ odpowiada i na co reaguje.
Zakres kompetencji i odpowiedzialności reguluje prawo. Korzystaj z niego rozsądnie.
Czego może dotyczyć skarga do NFZ
Placówki medyczne, które mają zawartą umowę z NFZ, są zobowiązane do świadczenia usług na określonym poziomie. Mają być dostępne dla pacjentów, przyjmować ich w odpowiednich warunkach, zapewniać to, do czego obligują ich przepisy.
Jeśli nie możesz dodzwonić się do przychodni, oferowany termin wizyty znacząco odbiega od tego, który znajdujesz w informatorze NFZ, nie masz możliwości usiąść w poczekalni, bo tej nie zorganizowano czy stwierdzasz, że w toaletach nikt nie sprząta, a personel jest nieuprzejmy i nie przestrzega terminów proceduralnych zgodnie z przepisami, na pewno możesz poskarżyć się do NFZ.
Zapewne znajdziesz też inne instytucje, które powinny zareagować, choćby Rzecznika Praw Pacjenta, ale z pewnością nie zaszkodzi powiadomić Fundusz, że usługi nie są realizowane na przyzwoitym poziomie.
Skargę możesz też złożyć, gdy w samym Funduszu twoje sprawy załatwiane są zbyt opieszale lub pracownicy Funduszu nie wykonują swoich zadań w sposób należyty.
Skarga dotycząca leczenia - w tym ci NFZ nie pomoże
Fundusz przypomina, że pracownicy NFZ nie są upoważnieni do oceny decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy w procesie leczenia.
Zastrzeżenia pacjentów dotyczące sposobu leczenia należy kierować w pierwszej kolejności do:
- osób zarządzających daną placówką,
- rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy Okręgowej Izby Lekarskiej
- Rzecznika Praw Pacjenta.
Co powinna zawierać skarga do NFZ
Jeśli twoja skarga ma być rozpatrzona, musi zawierać konkretne informacje.
Wymagane są:
- dane skarżącego (imię, nazwisko, adres),
- dane świadczeniodawcy, którego skarga dotyczy,
- precyzyjny opis zdarzenia.
W przypadku składania skargi w imieniu osoby trzeciej konieczne jest dołączenie pisemnego upoważnienia.
Gdzie i jak złożyć skargę?
Skargi i wnioski można składać do oddziału wojewódzkiego NFZ lub do Centrali NFZ:
Można to zrobić na kilka sposobów:
- bezpośrednio w siedzibie oddziału lub jego delegaturze,
- wysłać pocztą na adres oddziału wojewódzkiego lub właściwej dla siedziby świadczeniodawcy delegatury,
- wysłać faksem,
- za pośrednictwem platformy ePUAP,
- przesłać skargę na adres e-mail.
Pamiętaj, żeby w mailu zawrzeć dane osobowe i podać swój adres, jeśli nie masz podpisu elektronicznego. Jeśli tego zabraknie, wniosek nie będzie rozpatrzony.
Jaka jest skuteczność takich skarg? Cóż, to temat na inną opowieść.