Wyświetlasz się w systemie eWUŚ na czerwono, więc nie będzie wizyty? NFZ: Nieprawda

2025-02-24 12:41

Czerwony alert w eWUŚ? Tylko spokojnie. Dyrektor biura komunikacji NFZ przypomina, że taki komunikat wcale nie musi oznaczać braku ubezpieczenia i nie przekreśla możliwości skorzystania z pomocy lekarskiej. Jeśli masz prawo do świadczeń, wystarczy zrobić jedną prostą rzecz, nawet nie dysponując specjalnymi dokumentami, a lekarz powinien cię przyjąć.

Wyświetlasz się w systemie eWUŚ na czerwono, więc nie będzie wizyty? NFZ: Nieprawda

i

Autor: GettyImages

Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) to system, który od lat, na co dzień, pomaga w szybkim potwierdzaniu prawa pacjentów do korzystania ze świadczeń medycznych, finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ). System jest aktualizowany codziennie na podstawie danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) oraz Rejestru PESEL.

– Dzięki temu w przychodni i szpitalu możemy szybko sprawdzić, czy pacjent ma ubezpieczenie. Wystarczą numer PESEL i dokument tożsamości – podkreśla Paweł Florek, dyrektor Biura Komunikacji Społecznej i Promocji w Centrali NFZ.

A jednak czasem system nie potwierdzając ubezpieczenia osoby uprawnionej, a pacjenci denerwują się, obawiając o możliwość skorzystania z opieki zdrowotnej. Jak zapewnia dyrektor Florek: Niepotrzebnie!

Prędzej człowiek UMRZE, niż się dostanie do lekarza. Terminy na 2030 rok! Polacy są WŚCIEKLI – Komentery

Jak działa eWUŚ i co oznaczają kolory?

Za każdym razem, gdy ma być ci udzielone świadczenie zdrowotne, osoba odpowiedzialna, przy rejestracji do systemu sprawdza, czy jesteś ubezpieczony, co powinien potwierdzić system.

W systemie eWUŚ obowiązują dwa kolory: zielony i czerwony. Zielony kolor oznacza, że system potwierdza prawo do świadczeń zdrowotnych finansowanych przez NFZ. Natomiast czerwony kolor informuje, że system w danym dniu nie potwierdza twojego ubezpieczenia.

Jeśli podczas rejestracji w przychodni lub szpitalu system eWUŚ nie potwierdza ubezpieczenia, a wiesz, że masz do niego prawo, istnieje kilka sposobów, aby to udowodnić. By skorzystać ze świadczenia, realnie wystarcza dowód tożsamości i nr PESEL.

Co zrobić, gdy w eWUŚ "świecisz się" na czerwono?

Oczywiście, możesz wylegitymować się jednym z następujących dokumentów:

  • zaświadczeniem z zakładu pracy potwierdzającym ubezpieczenie zdrowotne,
  • legitymacją emeryta lub rencisty z kodem oddziału wojewódzkiego NFZ,
  • aktualnym zgłoszeniem do ubezpieczenia zdrowotnego.

Nie masz przy sobie żadnego z wymienionych dokumentów?

Złóż pisemne oświadczenie, to wystarczy. Wzór takiego oświadczenia otrzymasz w rejestracji. Pamiętaj jednak, że oświadczenie składasz tylko wtedy, gdy masz pewność, że posiadasz aktualne prawo do świadczeń zdrowotnych. W przeciwnym razie NFZ może obciążyć Cię kosztami leczenia.

Zobacz: 7 ważnych badań, które można zrobić na NFZ

Kto ma prawo do świadczeń mimo czerwonego koloru w eWUŚ?

Istnieją sytuacje, w których masz prawo do świadczeń zdrowotnych, nawet jeśli system eWUŚ pokazuje czerwony kolor i działa prawidłowo.

Taka sytuacja może dotyczyć:

  • członków rodziny osób, które pobierają zasiłek chorobowy lub wypadkowy po zakończeniu ubezpieczenia,
  • członków rodziny osób, które po zakończeniu ubezpieczenia zdrowotnego ubiegają się o przyznanie emerytury lub renty,
  • kobiet w okresie ciąży, porodu lub połogu, posiadających polskie obywatelstwo i mieszkających na terytorium Polski, a nieobjętych ubezpieczeniem zdrowotnym z innego tytułu,
  • osób, które po wygaśnięciu ubezpieczenia zdrowotnego mają nadal prawo do świadczeń opieki zdrowotnej – w związku z ukończeniem szkoły ponadpodstawowej, studiów lub szkoły doktoranckiej (czytaj więcej o ubezpieczeniu studentów).
Poradnik Zdrowie Google News
Autor:

Ubezpieczony, ale niewidoczny w systemie – ustal przyczynę

Gdy system nie potwierdza twojego prawa do ubezpieczenia, sytuację rozwiązuje choćby pisemne oświadczenie, ale w twoim interesie jest ustalenie, dlaczego tak się stało, by nie mieć kłopotów następnym razem. Może gdzieś w systemie jest błąd: choćby źle wpisane dane?

Skontaktuj się z płatnikiem składek, aby wyjaśnić sprawę. Za prawidłowe zgłoszenie cię do ubezpieczenia zdrowotnego odpowiada odpowiednio:

  • pracodawca, gdy masz umowę o pracę,
  • zleceniodawca, gdy jesteś zatrudniony na umowę zlecenia,
  • ZUS, KRUS lub odpowiedni organ rentowy w przypadku emerytów i rencistów,
  • ZUS, gdy pobierasz zasiłek przedemerytalny lub świadczenie przedemerytalne,
  • ośrodek pomocy społecznej, gdy pobierasz zasiłek stały z pomocy społecznej,
  • urząd wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, gdy jesteś osobą pobierającą świadczenie pielęgnacyjne lub dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych,
  • ZUS, jeśli jesteś przedsiębiorcą,
  • KRUS, w przypadku rolników i ich rodzin,
  • NFZ, jeśli ubezpieczasz się dobrowolnie
  • Urząd Pracy, gdy jesteś osobą bezrobotną.

W takiej sytuacji, oprócz przedstawienia dokumentów lub złożenia oświadczenia, warto sprawdzić, czy Twoje dane są prawidłowo zarejestrowane w systemie.

Dziecko "świeci się" w eWUŚ na czerwono – co zrobić?

Pamiętaj, że obowiązkiem rodzica jest zgłoszenie dziecka do ubezpieczenia zdrowotnego w terminie 7 dni od dnia jego narodzin.

Upewnij się u swojego płatnika składek, że dziecko zostało prawidłowo zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego albo nie zakończyło ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu np. pracy.

Każda zmiana – jak zakończenie nowej pracy, wymaga ponownego zgłoszenia dziecka do ubezpieczenia zdrowotnego.Jeśli jesteś zarejestrowany jako osoba bezrobotna, możesz zgłosić dziecko do ubezpieczenia w Urzędzie Pracy, jako członka rodziny.

Czerwony alert w eWUŚ, a ty nie możesz nawet złożyć pisemnego oświadczenia? Pomoc będzie udzielona

Trudno powiedzieć, skąd biorą się te mity, że ubezpieczeni bez potwierdzonego prawa do świadczenia są odprawiani z kwitkiem ze szpitali i poradni. Takie epizody zdarzały się w przeszłości, ale to już historia. Jeśli faktycznie spotkało cię coś takiego, złóż skargę do NFZ.

Pomoc medyczną otrzymasz pomoc medyczną nawet wtedy, gdy nie możesz wypełnić szybko oświadczenia, np. ze względu na stan zdrowia. Musisz jednak pamiętać, aby przedstawić dokument potwierdzający prawo do świadczeń lub złożyć oświadczenie w ciągu:

  • 14 dni od rozpoczęcia udzielania Ci świadczeń medycznych.
  • 7 dni od zakończenia leczenia w oddziale szpitalnym.

Jak sprawdzić swój status w eWUŚ? Nie czekaj na problem ze zdrowiem

Upewnij się, że system pokazuje prawidłowo twój status ubezpieczenia. Możesz to zrobić od razu.

Najprostszym sposobem na sprawdzenie swojego statusu ubezpieczenia jest zalogowanie się do aplikacji mojeIKP:

  • Przejdź do sekcji e-zdrowie (na dole ekranu).
  • Kliknij kafelek "Ubezpieczenie zdrowotne".
  • Sprawdź swój status ubezpieczenia zdrowotnego.
  • Jeśli system nie potwierdza Twojego ubezpieczenia, zobaczysz też wyjaśnienie dodatkowe (znaczek "i" w kółeczku).

Od razu spróbuj sprawę wyjaśnić u płatnika składek lub w NFZ.